Na kraju prošle godine Pošta Crne Gore imala je 107 zaposlenih više nego na kraju 2021. godine, pokazuje godišnji izvještaj o radu i finansijskom poslovanju Pošte CG za prošlu godinu, koji je Vlada u tehničkom mandatu usvojila u petak. Ovo državno preduzeće je prošlu godinu završilo u finansijskom plusu od 47.688 eura, što je ipak za 561.902 eura manje nego u 2021. godini.
Na kraju prošle godine ukupan broj zaposlenih u Pošti CG iznosio je 1.126, dok je na kraju 2021. godine Pošta imala 1.019 radnika, piše Pobjeda.
Fali im još radnika
Prema vrsti radnog odnosa, u Pošti je zaposlen 951 radnik na neodređeno vrijeme, i 175 na određeno vrijeme posredstvom agencija za zapošljavanje.
– Do povećanja broja zaposlenih došlo je zbog potreba održanja kontinuiteta poslovanja Pošte CG iz sljedećih razloga: odsustvovanje velikog broja zaposlenih po osnovu bolovanja, po osnovu odlaska zaposlenih u penziju, zbog otkaza i sporazumnih prekida radnog odnosa se umanjio broj zaposlenih, zbog korone i posljedica korone broj je varirao često čak i na dnevnom nivou, i trajao u kontinuitetu sa različitim intenzitetom broja odsutnih – kaže se u izvještaju i dodaje da je razlog povećanja broja radnika i taj što je bilo periodičnih povećanja obima posla zbog novih usluga i ugovora a i zbog povećanja obima posla u turističkoj sezoni.
– Uticaj nepovoljne starosne strukture je takođe djelimično uticao na povećanje broja zaposlenih, posebno kada se radi o novim uslugama sa novim aplikacijama i tehnologijama. Zbog svega navedenog i dalje je prisutan problem nedostatka radne snage u osnovnoj djelatnosti Pošte CG – tvrdi se u izvještaju.
U izvještaju se ističe da je veoma značajna i činjenica da je Pošta CG implementirala novi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji ,,koji ima sasvim drugačiju postavku od prethodnih, usklađenu sa savremenim tokovima organizacije poštanskih operatora, razvojno i profitno osmišljenu, pa prema tome zahtijeva i odgovarajuće administrativne kapacitete, zbog čega je takođe moralo doći do povećanja broja zaposlenih u nekim organizacionim djelovima Pošte“.
Tokom 2022. godine u penziju je otišlo deset radnika, dok je sporazuma o prestanku radnog odnosa bilo dva.
Troškovi zarada
Navedeno je da troškovi zarada, naknada zarada i ličnih rashoda iznose 11,08 miliona eura i veći su za 1,8 odsto u odnosu na 2021. godinu.
– Primjena programa „Evropa sad“ od početka 2022. godine koji predviđa manji teret za poslodavca zbog oslobađanja plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a s druge strane u korist neto zarade zaposlenih uticala je da su troškovi neto zarada veći, a poreza i doprinosa manji u odnosu na prethodni period – navodi se u izvještaju.
Lani su neto troškovi zarada, naknada zarada i lični rashodi iznosili 8,81 milion eura i bili su za 24,9 odsto veći nego u 2021. godini, a 24,4 odsto veći u odnosu na plan. Ova grupa troškova odnosi se na neto zarade i naknade zarada zaposlenima.
– Trošak zarada zaposlenih angažovanih posredstvom agencija za zapošljavanje u 2022. godini iznosi 1,12 miliona eura i za 32,2 odsto je veći u odnosu na 2021. godinu i za 32,7 odsto u odnosu na plan. Troškovi ugovora o djelu bilježe pad od 21,7 odsto u odnosu na 2021. godinu – precizira se u izvještaju.
U prošloj godini isplaćena je jedna otpremnina u iznosu 13.359 eura.
Troškovi poreza i doprinosa iznosili su 2,27 miliona eura.
Ova državna kompanija je lani ostvarila profit od 47.688 eura, to je 92,18 odsto, odnosno 561.902 eura manje nego u 2021. godini kada je Pošta CG bila u plusu od 609.590 eura.
– Ostvareni rezultat poslovanja za 2022. godinu je manji u odnosu na prethodnu godinu i planirane veličine usljed obaveze rezervisanja troškova za naknade zaposlenih u iznosu od 306.686 eura koji su ukalkulisani na osnovu izvještaja aktuara i troškova rezervisanja sudskih sporova koji su ukalkulisani na osnovu izvještaja Službe za pravne poslove, a isti se odnose na sporove iz radnih odnosa (neplaćeni godišnji odmori, prekovremeni rad itd.) – kaže se u izvještaju. Ukupni prihodi Pošte Crne Gore u 2022. godini iznosili su 17,94 miliona eura i oni su za 7,4 odsto veći u odnosu na 2021. godinu. Sa druge strane, ukupni rashodi ostvareni u prošloj godini iznose 17,91 milion eura i veći su 11,2 odsto u odnosu na 2021. godinu.
Lani ostvarili 34,9 miliona usluga
Pošta je u prošloj godini ostvarila ukupno 34,9 miliona usluga, što je dva odsto više u odnosu na 2021. godinu, a na nivou planiranih veličina.
– Ostvareni fizički obim univerzalnih poštanskih usluga u 2022. godini je za jedan procenat veći od ostvarenja iz 2021. godine, a manji za 2,3 odsto od planiranih veličina – kaže se u izvještaju i dodaje da najveće učešće u strukturi obima univerzalnih poštanskih usluga ima fizički obim pismonosnih usluga (99,86 odsto).
– Ostvareni obim komercijalnih usluga veći je za 2,8 odsto u odnosu na 2021. godinu i 1,5 odsto veći u odnosu na plan – dodaje se u izvještaju.