RAMOVIĆ: “Kuvajmo” bolju budućnost

Piše: Milanka Ćorović Objavljeno: 26/03/2020

“Slow food international” je pokret koji se bavi očuvanjem domaće hrane, tradicije i kulture, zaštitom biodiverziteta, podizanjem svijesti ljudi o tome kako izbor hrane utiče na životnu okolinu.

Od avgusta 2016. godine, u Crnoj Gori postoji zajednica “Slow food Bjelasica & Komovi i Prokletije” koja je dio tog pokreta. Osnovali su je zaposleni u turističkoj agenciji “Rams” i regionalnoj razvojnoj agenciji “Bjelasica, Kom i Prokletije”. Pokret postoji u više od 160 zemalja svijeta, ima hiljade zajednica i milione pristalica.

O samom pokretu, realizovanim aktivnotima i uticaju hrane na životnu sredinu za Preduzetnica.me govori liderka “Slow food-a Bjelasica, Kom i Prokletije” i članica NVO “Kisele vode” Sabina Ramović.

Koliko je naš narod svjestan da hrana utiče na životnu okolinu. Na koji način pomažete da se bolje shvati njen značaj?

Kao i u svakoj oblasti, tako i u ovoj, imamo potrošače koji su jako osviješćeni i prepoznaju značaj kupovine lokalnih proizvoda. Naravno, tu su i oni drugi čiji je broj neuporedivo veći.

S jedne strane, potrošači su zbog budžeta prinuđeni da nekada kupuju jeftinije proizvode, ne mareći za kvalitet, a s druge strane trgovinska globalizacija nam omogućava da u trgovinskim lancima imamo više uvezenih nego domaćih prizvoda. Naša prednost jeste da mnoga domaćinstva imaju svoje bašte u kojima, za svoje potrebe, proizvode razne poljoprivredne proizvode (krompir, kukuruz, pasulj, luk, paprika…). Negdje, ovu situaciju vidim kao posledicu krize prethodnih decenija, gdje smo se sami dovijali da obezbijedimo egzistenciju, možda više nego prepoznavanje važnosti uticaja na životnu okolinu.

Upotreba lokalnih proizvoda utiče na životnu okolinu, prije svega jer smanjuje transport, odnosno zagađenost životne sredine. Poseban značj ima i na lokalnu ekonomiju, jer jačamo ekonomsku moć malih proizvođača. Svojom potrošnjom postajemo ko – proizvođači jer oni prate tražnju na tržištu.

Šta mi radimo da promijenimo tu sliku? Naravno, kroz razne aktivnosti slow food zajednice, pokušavamo dati na značaju malim lokalnim proizvođačima, njihovim proizvodima, informišemo javnost kroz javne nastupe ( mediji, događaji…).

Creative
Kolumne
Ostalo
Posao
Vijesti
Skip to content