Na kraju ove školske godine u Crnoj Gori 926 polumaturanata i 883 maturanta dobili su diplomu “Luča”, saopšteno je CdM-u iz Ministarstva prosvjete.
Prema podacima tog resora na kraju nastavne 2022/23. godine, aktivnih učenika IX razreda je bilo 7.527, od čega je dobitnika diplome “Luča” 926, što je 12,3 odsto.
Iz Ministarstva prosvjete su CdM-u kazali da je aktivnih učenika IV razreda srednje škole na kraju nastavne godine bilo 4.804, od čega je dobitnika diplome “Luča” 883, odnosno 18,4 odsto.
Na kraju ove školske godine najviše diploma “Luča” bilo je u podgoričkoj Osnovnoj školi “Sutjeska” i to 51.
Što se tiče srednjih škola najveći broj Luča zabilježen je Gimnaziji Slobodan Škerović, gdje je bilo 158 “lučonoša”. Od tog broja 66 je nosilaca diplome “Luča 1”, a 92 “Luča 2”.
U odnosu na prošlu školsku godinu 2020/21 broj “Luča” na kraju ove školske godine je manji.
Na kraju školske 2020/21godine u Crnoj Gori su 1079 polumaturanata i 942 maturanta dobili diplomu “Luča”.
“Školske 2021/22.godine 7306 osnovaca završilo je deveti razred, a broj učenika koji su dobili diplomu “Luča” je 1079”, odnosno 14,77 odsto, kazali su prošle godine CdM-u iz Ministarstva prosvjete.
Godinu ranije, odnosno, školske 2020/21. godine su 1083 polumaturanta dobila diplomu “Luča”, ili 15,57 odsto.
Što se tiče maturanata školske 2021/22. godine 5234 srednjoskolaca završilo je četvrti razred, a broj učenika koji su dobili diplomu “Luča 1” je 337, “Luča 2” 615, odnosno, ukupno 942 ili 18 odsto.
Ranije je Centar za građansko obrazovanje (CGO) ukazivao na zabrinjavajući nastavak produkcije diploma “Luča”, koje su u disproporciji sa realnim kvalitetom obrazovanja u Crnoj Gori, a na što odavno opominju i sasvim suprotni podaci iz PISA testiranja.
U januaru ove godine iz CGO su upozorili da “štampanje” diploma “Luča”, odnosno fiktivna produkcija “odlikaša”, iza kojih ne stoji znanje samo stavlja pod tepih suštinske probleme u obrazovnom sistemu.
U CGO godinama poručuju da je vrijeme da Prosvjetna inspekcija i Ministarstvo prosvjete započnu proces preispitivanja kvaliteta ovih diploma upoređujući ocjene ukupnog školovanja, rezultata sa takmičenja i broj odsustva tih učenika u toku školovanja, naročito sa zakazanih pismenih i kontrolnih zadataka, kao i ostale aktivnosti tokom obrazovanja sa datim diplomama a kako bi utvrdili njihovu osnovanost.
“CGO vjeruje da postoji način da se stane na put fingiranom ocjenjivanju i da se uspostavi sistem po kojem zaista najbolji dobijaju ovu diplomu. A tih najboljih je, uz sav napredak društva, nauke i tehnologije realno do 10 odsto školske populacije ili manje, što dodatno potvrđuje degradaciju diplome “Luča””, kazali su ranije iz CGO-a.